Källa: Finns att läsa gratis på Brandon Sandersons hemsida
Sidor: 688
Serie: Del 1 i Warbreaker-serien. Del 2 har inte publicerats ännu.
Första mening: It’s funny, Vasher thought, how many things begin with my getting thrown into prison.
Fem saker jag gillade med boken: Världen som Sanderson skapat; de levande karaktärerna; magisystemet; de oväntade vändningarna i historien; karaktären Lightsong the Bold
Betyg: ⭐⭐⭐⭐⭐

Warbreaker handlar om Siri, som mot sin vilja skickas till Hallendren för att giftas bort till gudkungen, och hennes syster Vivenna, som följer efter för att rädda sin syster och förhindra krig mellan Hallendren och hemlandet Idris. Samtidigt som Vivenna tar hjälp av en grupp legosoldater för att uppnå sina syften försöker Siri lära känna sin nya make och hovets andra gudar, samtidigt som hon försöker undvika att förarga hovets präster.

Jag gillade verkligen Warbreaker! Historien hade ett bra driv framåt, kändes angelägen med mycket som stod på spel och en del oväntade vändningar, som bidrog till att dra upp betyget. Världen som Sanderson skapades kändes verklig och levande, och byggdes fram på ett organiskt sätt ,istället för bestå av en stor infodump. Både det politiska och religiösa systemen och de sociala förhållandena kändes trovärdiga och genomtänkta. Jag tycket också att magisystemet var väldigt unikt och annorlunda – BioChroma, där “breath” används för att dra ut färg ut t.ex. kläder för att möjliggöra utförande av magi. Tycker att just detta är en av Brandersons stora styrkor, han är duktig på att hitta på nya, spännande magisystem, med tydliga regler för hur de fungerar.

Jag gillade verkligen de levande karaktärerna i denna bok, och i synnerhet de två huvudkaraktärerna, som under bokens gång får växa i sina roller till två starka kvinnor. Ingen av karaktärerna känns heller helt perfekta, utan de har fel och även om man som läsare ser dessa fel och kan bli ganska frustrerad över vissa av valen de gör kan man inte låta bli att heja på dem. Min favoritkaraktär är Lightsong the Bold, guden som knappt tror på sin egen religion, där gudarna är s.k. “Returned”, som varit vanliga människor men som återfötts som gudar eftersom de gjort något synnerligt modigt när de dog. Helst skulle Lightsong inte göra någonting om dagarna, men motvilligt dras han in i hovets intriger, och jag kan inte låta bli att älska honom för hans humor, lathet och godhet.

Warbreaker är första delen i en planerad duologi, men boken funkar väldigt bra i sig själv – den har ett tydligt slut och man behöver inte känna att man måste vänta på uppföljaren för att få en upplösning på historien. Det hindra dock inte mig ifrån att verkligen se fram emot nästa bok!

Jag kan verkligen rekommendera Warbreaker, både till de som läst och gillat fantasy innan, och de som är intresserade av att börja läsa fantasy. Den är spännande, men samtidigt inte krånglig eller för detaljrik, som en del fantasy kan vara. Jag har inte läst så mycket av Brandon Sanderson innan (bara Mistborn-trilogin), men tror att detta även kan vara en bra bok att starta med om man vill börja läsa Sanderson. Dessutom kan man läsa den gratis på Brandon Sandersons hemsida, så man förlorar ju inget på att börja läsa den!