Sidor: 688
Serie: Del 1 i Warbreaker-serien. Del 2 har inte publicerats ännu.
Första mening: “It’s funny, Vasher thought, how many things begin with my getting thrown into prison.”
Fem saker jag gillade med boken: Världen som Sanderson skapat; de levande karaktärerna; magisystemet; de oväntade vändningarna i historien; karaktären Lightsong the Bold
Betyg: ⭐⭐⭐⭐⭐

Handling:

Warbreaker is the story of two sisters, who happen to be princesses, the God King one of them has to marry, the lesser god who doesn’t like his job, and the immortal who’s still trying to undo the mistakes he made hundreds of years ago

Warbreaker handlar om systrarna Siri, som mot sin vilja skickas till huvudstaden i Hallendren för att giftas bort till gudkungen och producera en arvinge till tronen, och Vivenna, som följer efter för att rädda Siri och förhindra krig mellan Hallendren och hemlandet Idris. Samtidigt som Vivenna tar hjälp av en grupp legosoldater för att uppnå sina syften, försöker Siri lära känna sin nya man och hovets andra gudar (bl.a Lightsong, som själv inte tror på den religion han är gud inom), och undvika att förarga hovets präster. Warbreaker har även ett intressant magisystem, BioChroma, där “breath” kan användas för att dra färg ur t.ex. kläder för utförande av magi.

Recension:

Jag gillade verkligen denna bok, där Sanderson skapat en intressant historia, levande värld, färgstarka karaktärer och ett intressant och ovanligt magisystem.

Jag gillade historien, som hade ett bra driv framåt, och med tillräckligt mycket som stod på spel för att den skulle kännas angelägen. Jag uppskattade även att historien hade en del oväntade vändningar – det bidrog till att dra upp betyget!

Det räcker ju dock inte bara med en bra historia – för att jag ska gilla fantasy-böcker krävs att de utspelar sig i en värld kom känns verklig, med ett uttänkt och fungerande politiskt system, och där samhällets religion och sociala förhållandena känns trovärdiga och genomtänkta. Även om en bok utspelar sig på en plats – i detta fall huvudstaden i Hallendren – vill jag att det ska kännas som att det finns en hel värld utanför, som karaktärerna skulle kunna utforska om de fick lust. Jag tycker verkligen att Sanderson lyckats med att skapa en sådan värld i denna bok, utan att på något sätt bara rabbla upp fakta om religion och statsskick – han tar med oss på en resa där man som läsare får utforska den historia, den värld, och de karaktärer han skapat. Magisystemet är lite svårt att beskriva på ett enkelt sätt, så jag nöjer mig med att det var väldigt intressant och annorlunda – en av Sandersons styrkor är att hitta på nya, spännande magisystem, och jag gillar att det finns tydliga regler för hur det fungerar.

Sanderson har också lyckats skriva riktigt bra karaktärer och jag gillar att huvudkaraktärerna är två starka kvinnor, som kanske inte börjar boken med att vara dessa starka kvinnor, utan får växa i sina roller. Karaktärerna känns inte heller perfekta, de har fel, och även om man som läsare ser dessa fel och blir frustrerad på karaktärerna hejar man ändå på dem. Det känns helt enkelt som att man läser om verkliga karaktärer! Min favoritkaraktär var Lightsong the Bold, guden som knappt tror på sin egen religion (gudar är s.k. Returned, som varit vanliga människor, men som återfötts som gudar eftersom de gjort något synnerligt modigt när de dog). Helst av allt skulle han göra ingenting, men motvilligt dras han in i hovets intriger och jag kan inte låta bli att älska honom för hans humor, lathet och godhet.

Detta är första delen i en planerad duologi, men boken funkar väldigt bra i sig själv – den har ett tydligt slut och man behöver inte känna att man måste vänta på uppföljaren (som nog kan dröja) för att få reda på vad som ska hända. Det hindrar dock inte mig från att verkligen se fram emot nästa bok!

Rekommendation:

Jag kan verkligen rekommendera denna bok, både till personer som läst och gillat fantasy innan, och de som är intresserade av att börja läsa fantasy. Den är spännande, men samtidigt inte krånglig eller för detaljrik, som en del fantasy kan vara. Jag har inte läst så mycket av Brandon Sanderson innan (bara Mistborn-trilogin), men tror att detta även kan vara en bra bok att starta med om man vill börja läsa Sanderson.