Författare: N.K Jemisin
Publikationsår: 2015
Genre: Science fantasy
Sidor: 468
Serie: Del 1 i The Broken Earth-serien
Första mening: “Lets start with the end of the world, why don’t we?”
Fem saker jag gillade med boken: Världen, som är så unik och annorlunda, men ändå känns realistiskt; karaktärerna, som är extremt levande och med lika många svagheter som styrkor; språket, som skapar en närhet till karaktärerna; representationen av POCs och LGBTQ+; alla dessa känslor som Jemisin får en att känna.
Betyg: ⭐⭐⭐⭐⭐

Handling:

Three terrible things happen in a single day. Essun, a woman living an ordinary life in a small town, comes home to find that her husband has brutally murdered their son and kidnapped their daughter. Meanwhile, mighty Sanze — the world-spanning empire whose innovations have been civilization’s bedrock for a thousand years — collapses as most of its citizens are murdered to serve a madman’s vengeance. And worst of all, across the heart of the vast continent known as the Stillness, a great red rift has been torn into the heart of the earth, spewing ash enough to darken the sky for years. Or centuries.

I The Fifth Season följer vi tre karaktärer, som lever i en värld där det med några hundra års mellanrum sker jordbävningar eller vulkanutbrott på en så stor skala att världen nästan går under. En värld där människorna ständigt måste vara förberedda för nästa undergång, genom att samla stora lager mat och vatten, och vara beredda att snabbt fly sina hem med bara några minuters förvarning.

Essun är en “orogene”, en individ som med viljan kan orsaka (och förhindra) jordbävningar. När orogenes blir arga eller upprörda har de svårare att kontrollera sin kraft, vilket kan få dödliga konsekvenser för människor i närheten; detta gör att de ses på med rädsla och misstro. Men främst är Essun mamma, och i bokens början har hon precis upptäckt att hennes man mördat deras son, eftersom han upptäckt att sonen ärvt sin mammas krafter, och kidnappat deras dotter. Samtidigt som ett massivt vulkanutbrott i praktiken delat kontinenten på mitten och luften är full med nedfallande aska, måste Essun därför följa efter sin man för att försöka få tillbaka sin dotter.

Vi följer också Damaya, en ung flicka som precis upptäckt att hon är orogene, och som därför skickas till Fulcrum, skolan där orogenes lär sig kontrollera sina krafter. Och så följer vi Syenite, som skickas på uppdrag från Fulcrum till kusten, tillsammans med Alabaster, en mycket mäktig orogene.

Recension:

Det jag gillade mest med denna bok var världen som Jemisin skapat – det kändes väldigt unikt med en värld som med jämna mellanrum i praktiken går under, och det var väldigt intressant att läsa om hur detta påverkat samhället och människorna, som ständigt lever i förberedelse inför nästa undergång. Och trots att denna värld (såklart) är påhittat, känns den ändå så rimlig – det är så här samhället skulle se ut i verkligheten. Det känns som att detta skulle kunna vara ett framtida jorden, vilket jag också tror är tanken, eftersom bokens genre kallas Science Fantasy.

Boken har egentligen inte så mycket handling utöver det jag beskrivit ovan – istället ligger fokus på karaktärerna. Och Jemisin är vansinnigt bra på att skapa levande och lidande karaktärer i denna bok – hennes beskrivningar och språket hon använder gör att man verkligen känner för dem och med dem. Ofta gör det så ONT att följa deras historia, och man kan inte undvika att dras med i deras liv.

Jemisins språk och skrivsätt var något jag verkligen uppskattade, just eftersom det skapade en levande historia och gav upphov till så många känslor. Jag gillade i synnerhet att vissa kapitel är skrivna i du-form, eftersom det skapar en så otrolig närhet med karaktärerna – man upplever berättelsen tillsammans med dem! Något annat jag uppskattade var representationen av både POCs och LGBTQ+-personer, och att det inte gjordes någon större grej av att en av karaktärerna är trans, eller att karaktärer är av olika etnicitet – det är något som accepterades okommenterat.

Detta är ju första boken i en triologi, och den lyckades väldigt bra med att etablera världen och karaktärerna, och skapa intresse för nästa bok – jag brukar ofta låta det gå några böcker innan jag fortsätter med nästa bok i en serie, men fortsättningen till denna vill jag läsa omgående!

Rekommendation:

Världen i denna bok är lite krånglig att sätta sig in i, med en del nya konstiga termer som Jemisin inte förklara direkt, eller rakt ut, utan det är något man får läs sig till. Jag gillar sådana böcker, där man får upptäcka en värld genom historiens gång, men gör man inte det kommer man kanske inte gilla denna bok lika mycket som jag gjorde. Om man jämför med Warbreaker av Brandon Sanderson, som är en bra introduktion till Fantasy, kräver denna bok betydligt med av läsaren. Detta är även en mörk bok, med teman som död, sexuella övergrepp och misshandel av barn. Jag tycker dock inte att det skrivs om detta i onödan, eller på ett lättvindigt sätt, bara för sakens skull, utan det har en mening och används som ett sätt att beskriva hur världen vi befinner oss i fungerar. Men är detta något man helst undviker att läsa om är nog detta inte rätt bok. Med det sagt, tycker jag att detta var en mycket bra bok, som jag verkligen kan rekommendera!