Böcker i serien (svenska): Den femte årstiden, Obeliskporten, Stenhimlen
Författare: N.K Jemisin
Publikationsår: 2015-2017
Genre: Science Fantasy
Källa: Google Books
Antal böcker: 3
4 saker jag gillade med serien: Världen, som är så unik och annorlunda, men ändå känns realistiskt; karaktärerna, som är extremt levande och med lika många svagheter som styrkor; språket, som skapar en närhet till karaktärerna; det eleganta sätter serien kommenterar dagens samhälle
Betyg (individuella böcker): ⭐⭐⭐⭐⭐ / ⭐⭐⭐⭐ / ⭐⭐⭐⭐
Betyg (serien): ⭐⭐⭐⭐1/2

I första boken i Broken Earth serien följer vi tre karaktärer som lever i en värld där det med några århundrades mellanrum sker så storskaliga jordbävningar eller vulkanutbrott att världen nästan går under. En värld där människor ständigt måste vara förberedda nog för att kunna överleva nästa undergång genom att samla stora lager mat och vatten och bygga starka samhällen

Essun, Damaya och Syenite är orogenes, personer som med viljan kan orsaka (och förhindra) jordbävningar och vulkanutbrott, och som på grund av detta ses på med avsky. I början av boken har Essun precis upptäckt att hennes man mördat deras son och kidnappat deras dotter, och samtidigt som ett massivt vulkanutbrott delat kontinenten på mitten måste hon följa efter sin man för att få tillbaka sin dotter och utkräva hämnd. Damaya är en ung flicka som precis upptäckt att hon är orogene, och som därför skickas till Fulcrum, skolan där hon ska lära sig att kontrollera sina krafter. Och Syenite skickas på uppdrag från Fulcrum till kusten för att använda sina krafter för att rensa ett hamninlopp från koraller, under översyn av Alabaster, en mycket mäktig orogene.

I bok två och tre fortsätter historien, i en värld som är på väg att gå under för alltid och där orogenes kan vara de enda som kan rädda den.

I The Broken Earth-serien skapar N.K Jemisin en brutal värld full med hemskheter och orättvisor, men också värme och kärlek. Världen känns levande, välutvecklad och genomtänkt, och som lätt känns som att den faktiskt skulle kunna vara jorden i en avlägsen framtid. Jemisins karaktärer är också levande och fulla med både styrkor och svagheter, och gör inte annat än växer genom historiens gång. Som läsare får man uppleva mycket hemskt genom deras ögon, och man kan inte göra annat än att sympatisera med dem. Två av personerna i boken vill väldigt olika saker, och ser på det här med att rädda världen på helt olika sätt. På många sätt är de varandras motsatser, men trots detta lyckas Jemisin få mig att sympatisera med, och heja på dem bägge två.

Jag gillar verkligen Jemisins sätt att skriva, både språket och strukturen hon använder sig av. Delar av böckerna är skrivna i du-form, och jag kan inte annat än älska det. Jag tror att många kan vara lite skeptiska till böcker skrivna på detta sätt, eftersom det är så ovanligt, men i denna bok fungerar det extremt bra, och bidrar verkligen till att man dras med i handlingen.

Utöver världen, karaktärerna och skrivsättet är historien också spännande. Jag tycker dessutom att hela serien bidrar med en väldigt bra kommentar på dagens samhälle, utan att på något sätt bli övertydlig. Som läsare får man uppleva marginalisering, förtryck och orättvisor genom karaktärernas ögon, och som någon som inte diskrimineras eller marginaliseras på grund av min hudfärg känns serien väldigt relevant att läsa och ta in, och skapar många tankar (även om bokens karaktärer diskrimineras p.g.a. annat än sin hudfärg).

Den första boken i serien var enligt mig den klart bästa, men de andra två är också riktigt bra. Den andra boken kändes lite långsammare jämfört med den första, och hade inte riktigt samma driv framåt. Den tredje boken var ett riktigt bra avslut på trilogin, även om jag inte helt uppskattade hur stor roll magi spelade i en serie som tidigare kändes mer vetenskapligt förankrad (även om det här med att kunna kontrollera jordbävningar med viljan inte är vidare vetenskapligt).

Eftersom jag älskade denna bokserie så mycket vill jag så klart att alla ska läsa den, och kommer rekommendera den under lång tid framöver. Karaktärerna, världen och sättet den är skriven på är verkligen fantastiskt! Men, det jag skrev i min recension av The Fifth Season stämmer fortfarande, detta är en mörk bokserie, med teman som förtryck, död, sexuella övergrepp och misshandel av barn, och passar kanske inte alla. Dessutom är boken och världen lite krånglig att sätta sig in i, så det är det kanske inte den bästa boken för någon som precis börjat läsa fantasy.