Publikationsår: 2019
Genre: Romantik
Format: Ljudbok
Längd: ca 10h
Första mening: “Once upon a time, Chloe Brown died.”
3 saker jag gillade med boken: Hur modern, gullig och inkluderande boken är

Efter en nära döden-upplevelse skriver den kroniskt sjuka Chloe Brown en lista på saker hon vill hinna göra i livet. Steg 1 är att flytta hemifrån till en egen lägenhet, men listan innehåller också saker som t.ex. att resa runt världen med endast handbagage, åka motorcykel, campa och ha meningslöst (men fantastiskt) sex. Kanske kan Red, konstnär och vaktmästare i hyreshuset hon precis flyttat till hjälpa henna kryssa av några av sakerna på listan?

Jag tyckte att denna bok hade många styrkor – den kändes modern, finstämd och framför allt inkluderande. Jag uppskattade att läsa om en svart, kroniskt sjuk och överviktig kvinna, som blir kär i en långt ifrån rik, rödhårig konstnär, eftersom detta inte varit speciellt vanligt förekommande i romantiska böcker tidigare. Det kändes också fint att förhållandet som växte fram byggde på ömsesidig respekt och kommunikation – de var båda tydliga med vad de ville, skämdes inte och kunde prata med varandra utan massor missförstånd, något som känns ganska främmande om man som jag är uppväxt med att titta på romantiska komedier från sent 90-tal och tidigt 00-tal. Tyvärr tycker jag dock att det fattas spänning i boken. Som med de allra flesta romance-böckerna är det solklart att huvudpersonerna kommer få varandra i slutändan, men där andra böcker lyckas skapa en spännande resa fram till slutet pågår resan i denna bok nästan helt utan några som helst farthinder. Det finns liksom inte riktigt något hinder som måste överkommas innan det kan levas lyckligt i resten av livet. Och det gör boken lite tråkig.

Jag tycker att detta var en klart läsvärd bok, som kändes som en frisk fläkt. Gillar man romance tycker jag absolut att man ska läsa denna bok!

Jag har även läst den andra boken i serien om Brown-systrarna, som handlar om Chloes syster Dani, och har ungefär samma sak att säga om den som jag hade om denna!