Genre: Sci-Fi
Format: Ljudbok
Längd: ca 10 h
Första mening: I love Thursday nights.
Fyra saker jag gillade med boken: Bokens premiss och budskap; att boken var spännande och oväntad
Betyg: ⭐⭐⭐⭐

Jason Dessen is walking home through the chilly Chicago streets one night, looking forward to a quiet evening in front of the fireplace with his wife, Daniela, and their son, Charlie—when his reality shatters.

‘Are you happy in your life?’

Those are the last words Jason Dessen hears before the masked abductor knocks him unconscious. Before he awakes to find himself strapped to a gurney, surrounded by strangers in hazmat suits. Before the man he’s never met smiles down at him and says, ‘Welcome back.’

Jason Dessen blir överfallen och neddrogad på väg hem från puben en tidig torsdagskväll, och när han vaknar tycks han ha hamnat i en värld där han inte hör hemma. En värld där han är en välkänd vetenskapsman, där hans fru inte längre är hans fru, och där hans son inte verkar ha blivit född. Nu är frågan hur han ska gå till väga för att ta sig hem igen, och vad han egentligen är villig att göra för att ta sig tillbaka till sitt gamla välkända liv

Det är svårt att prata om vad jag tyckte var bra med denna bok utan att spoila hela bokens premiss. Och läsupplevelsen blir förmodligen bäst när man vet så lite som möjligt. Men jag kan säga att detta är spännande, oväntad och tankeväckande bok. Jag försökte vid flera tillfällen gissa vad som skulle hända härnäst, och hade nästan alltid fel. Detta var en riktigt bra bok helt enkelt!

Om man är intresserad av att läsa mer om varför jag gillade denna bok och inte har något emot att bli spoilad kring bokens övergripande tema kan man trycka här. Jag skriver så klart inget om hur den slutar.

Denna bok har ett liknande tema och budskap som Midnight library, som jag läste för några veckor sen. Hur hade livet varit för Jason om han istället för att gifta sig och skaffa barn satsat helhjärtat på karriären, och blivit en prisbelönad forskare? Eller vad hade hänt om han gjort andra val i livet? Hade han varit lyckligare? Till skillnad från Matt Haigs Midnight library, som jag tyckte föll lite platt, tyckte jag att Crouch levererade sitt budskap och sin berättelse på ett mer levande och känslomässigt sätt. Det var helt enkelt lättare att känna för och med huvudkaraktären i denna bok. Det är kanske lite orättvist att jämföra dessa två böcker med varandra – en bok ska ju kunna stå på sina egna ben och inte utvärderas i jämförelse med en bok jag tyckte mindre om. Men jag tycker faktiskt att Dark matter står bra på sina egna ben. Visst kommer en sci-fi bok med thriller-inslag vara mer spännande än en litterär bok (och jag är en sucker för thrillers), men jag tycker också att Dark matter är väldigt bra på att skapa ett band mellan läsaren och huvudkaraktären – man vill ju ta sig tillbaka Jasons originalvärld och hans familj nästan lika mycket som han vill. Jag tycker också att Crouch säljer konceptet på ett bra övertygande sätt – boken känns vetenskapligt korrekt och genomtänkt, trots att den teknik som används nog aldrig kommer kunna existera (jag vet för lite om fysik för att kunna säga säkert).

Gillar du spännande romaner som är oväntade och tankeväckande, och som är svåra att lägga ifrån sig? Då kommer du nog gilla denna bok!