Källa: Check, Please! går att läsa helt gratis här
Sidor: 288/336
Serie: de två delarna i Check, Please!-serien
Första mening: “Hellooooooooo, Internet-land!”
Tre saker jag gillade med böckerna: kompisgruppen; Bittys ständiga bakande; att historien var så gullig.

Vi följer Eric “Bitty” Bittle, under hans fyra år på Samwell University, där han spelar hockey, vloggar, bakar paj, och blir förälskad i en pojke.

Jag läser sällan (aldrig?) grafiska romaner – vet inte riktigt varför, men jag tror jag gillar bokformatet mer. Men med Check, Please! gjorde jag ett undantag eftersom jag behövde något lättsmält och lättsamt att fördriva en eftermiddag med. Och det var precis vad jag fick, en lättsam och gullig historia om en pojke som spelar hockey och blir förälskad i en annan pojke – en riktig feelgood-historia helt enkelt. Historien handlar en del om hockey, och trots att jag verkligen inte gillar hockey gjorde det inte så mycket, eftersom vänskap, acceptans och kärlek spelade en minst lika stor roll.

Anledningen till att serien inte får högre betyg, trots att den gav mig precis vad jag förväntade mig och behövde var att historien saknade direkta konflikter eller ett större driv framåt – det kändes inte som att det var så mycket som egentligen stod på spel. Dessutom tyckte jag att sättet historien är skriven är lite väl episodiskt, ibland hade jag velat fördjupa sig mer i olika skeenden och konsekvenserna av dem, och fått mer historia kring alla andra karaktärer också. Ibland kändes det som en “episod” tog slut när den väl började bli mer intressant. Varje bok utspelar sig över två år och böckerna i sig är ganska korta, så mellan olika “episoder” kunde det vara ett hopp på några veckor – jag gillade karaktärerna så pass mycket att jag gärna hade spenderat mer tid med dem.

Jag kan verkligen rekommendera denna serie till andra som precis som jag behöver lite feelgood-känsla i form av ett härligt kompisgäng och gulliga killar som blir kära i varandra ❤️

Låter detta lockande? Goda nyheter, Check, Please! går att läsa helt gratis här!