Längd: Cirka 14 h
Serie: Första delen av fyra i An Ember in the Ashes-serien
Första mening: “My big brother reaches home in the dark hours before dawn, when even the ghosts take their rest.”
Fyra saker jag gillade med boken: Att boken var snabbläst, spännande och underhållande, och en bra start på en serie jag ser fram emot att läsa vidare i.
Betyg: ⭐⭐⭐⭐

Laia is a slave. Elias is a soldier. Neither is free.

Denna bok utspelar sig en brutal värld som tagit sin inspiration både från antikens Rom och Tusen och en Natt. Laias bror har blivit fängslad för landsförräderi av imperiets soldater och Elias är elev på imperiets militärskola. För att få hjälp av motståndsrörelsen att rädda sin bror måste Laia bli slav och spionera på militärskolans brutala kommendant; och trots att Elias är en av de bästa elever vill han i hemlighet mest av allt lämna imperiet bakom sig och leva i frihet. På pappret är de fiender, men i egentligen har Laia och Elias mer gemensamt än vad de tror – kommer deras hemligheter upptäckas, och kommer de att bli fria?

Jag gillade denna bok, och tycker den var en riktigt bra start på en serie – den var spännande, snabbläst och underhållande. Jag tyckte om huvudkaraktärerna och deras utveckling genom boken, och gillade även många av bikaraktärerna. Jag uppskattade även att världen var så brutal som den var – även om det så klart inte är trevligt att läsa om våld och tortyr, gjorde detta att det kändes som att det verkligen var något stod på spel.

Boken var på inget sätt felfri: världen som historien utspelade sig i var inte speciellt välutvecklad – det var svårt att få en inblick i hur den egentligen fungerade, hur miljöerna såg ut, hur människorna i den betedde sig, vad det fanns för religion och kultur. Hur såg t.ex. det dagliga livet ut för de personer som inte var slavar eller elever på militärskolan? Jag hoppas att nästkommande böcker i serien kommer att fortsätta att bygga upp världen. Att en fantasy-historia utspelar sig i en levande värld är något som väldigt viktigt för mig som läsare, men trots detta ger jag denna bok en fyra i betyg, och det har nog främst att göra med att den just var så underhållande och snabbläst. Jag hade svårt att sluta läsa boken och ville ständigt veta vad som skulle hända härnäst. Jag lyssnade på boken som ljudbok, något jag vanligtvis gör när jag är ute och promenerar. Jag tror aldrig att jag tagit så många och långa promenader som under veckorna jag lästa denna, och detta gör att den ändå förtjänar sin fyra. Jag kan förövrigt verkligen rekommendera ljudboken (jag lyssnade på engelska via Storytel). Det enda irriterande med den var att Laia enligt uppläsarna uttalades Leia.

Jag skulle rekommendera denna bok till personer som gillar fantasy, i synnerhet fantasy skriven för unga vuxna, och som kanske inte är så intresserade av episk fantasy med komplicerade världar och magisystem.