Författare: Matt Haig
Publikationsår: 2020
Genre: Roman, med en gnutta magi
Sidor: 288
Första mening: Nineteen years before she decided to die, Nora Seed sat in the warmth of the small library at Hazeldene School in the town of Bedford.
Tre saker jag gillade med boken: Övertydligt, men fint budskap; att boken var snabbläst; situationerna som uppstod när Nora var tvungen att låtsas att hon mindes ett liv hon inte upplevt.

Between life and death there is a library, and within that library, the shelves go on forever. Every book provides a chance to try another life you could have lived. To see how things would be if you had made other choices . . . Would you have done anything different, if you had the chance to undo your regrets?

Nora begår självmord, men istället för att dö hamnar hon i midnattsbiblioteket, som är fyllt med böcker som innehåller val hon inte gjort och liv hon inte levat. Nu får hon möjligheten att prova på dessa alternativa liv, för att försöka hitta ett som passar henne bättre än det liv hon valt att lämna. Kanske skulle hon leva ett lyckligare liv om hon inte gett upp simningen, fortsatt spela i sitt band eller blivit polarforskare?

För mig var The Midnight Library en bok som hade väldigt mycket potential, men som tyvärr kändes ganska platt. Hela tanken med midnattsbiblioteket är kittlande, och bygger på en tankelek jag tror de flesta leker: vad hade hänt om jag gjort andra val i livet? Var hade jag befunnit mig då? Vad hade varit annorlunda? Hade jag varit lyckligare? Men jag kände aldrig riktigt att jag kom in i Noras historia – jag tycker att liven hon provade på är alldeles för korta och för ytligt förverkligade. Vissa liv provar hon bara på i några timmar, andra löper över dagar eller veckor, men jag får ändå inget bra grepp om dem. På samma sätt får jag bara ytliga känslor för Nora, och jag bryr mig inte riktigt om henne eller hennes liv, trots att jag får uppleva timmarna innan hon väljer att ta sitt liv, de saker hon ångrat mest och vad som hade hänt om hon gjort annorlunda val.

Boken är också alldeles för övertydlig i sitt budskap: Haig tycks inte riktigt lita på att läsaren ska förstå sensmoralen, utan han skriver sina läsare på näsan. Jag tror att jag hade uppskattat boken mer om den varit mer subtil och man inte förstått exakt vad budskapet skulle vara efter att ha läst några sidor.

Det fanns så klart saker jag uppskattade med boken dock: den var snabbläst, och de korta kapitlen skapade ett sådant flow i läsandet att det var svårt att sluta – man ville ju se vad som skulle hände i nästa liv som Nora provade. Sen kan man ju inte säga annat än att boken har ett bra budskap, trots att det var så övertydligt. Man blir nog generellt en lyckligare människa om man inte konstant går runt och ångrar alla sina beslut och undrar “tänk om?”. Jag gillade även hur det fungerade när Nora provade nya liv: istället för att kastas in i ett liv där hon visste allt om sig själv och vad hon upplevt hittills i det livet, kastades hon in i ett ögonblick utan några minnen och fick sen låtsas som om hon inte blivit galen eller drabbats av minnesförlust. En scen där hon kastas in i en rockstjärnekropp minuterna innan hon ska spela en konsert full med låtar hon inte minns att hon skrivit blir ganska roande.

Jag tror det flesta skulle uppskatta denna bok, och är man ute efter en ganska lättsmält och snabbläst historia med ett fint budskap passar denna bok perfekt!