Publikationsår: 2015
Genre: Thriller
Format: Ljudbok
Källa: Storytel
Längd: ca. 11 timmar
Första mening: She walks briskly down the city sidewalk, her blond hair bouncing against her shoulders, her cheeks blushed, a gym bag looped over her forearm
3 saker jag gillade med boken: Plot twisten är bra, i synnerhet om man inte råkar gissa vad den är; boken tar upp ett intressant och gripande ämne, och det blir stundtals jobbigt att läsa eftersom den beskriver ett obehagligt förhållande på ett verklighetstroget sätt; det var lätt att relatera till (vissa) karaktärer.

Det är nästan omöjligt att beskriva handlingen av en thriller och samtidigt undvika att spoila någonting, så jag nöjer mig med att skriva att The wife between is handlar om Vanessa, som lämnats av sin man Richard för en yngre kvinna, och därför är svartsjuk på sin ersättare. Och besatt av tanken att till varje pris stoppa deras giftermål. Det är i alla fall så det verkar till en början.

Det känns som att man skryter om sig egen smarthet när man påpekar att man redan tidigt anade vad den stora plot twisten var i en bok. Men samtidigt kan en väl utförd plot twist ha en stor påverkan på hur mycket man uppskattar en thriller. Så ja, jag gissade vad twisten var i The wife between us redan från början, och läsningen blev inte lika tillfredställande som den förmodligen varit om jag inte gjort det. Visst kunde jag känna mig lite smart när författarna lämnade små ledtrådar till twisten som jag såg rakt igenom, men samtidigt blev känslan också: get on with it! Boken kändes helt enkelt lite för långdragen, i synnerhet den andra halvan. Med det sagt, detta var en välskriven bok, med trovärdiga karaktärer och ett gripande och viktigt ämne – den hade definitivt fått fyra stjärnor om jag inte råkat gissa rätt.

Jag lyssnade på boken på engelska via Storytel, och uppskattade verkligen uppläsaren.

Jag skulle rekommendera denna bok till de flesta – den är nog ändå inte så förutsägbar, i synnerhet om man inte läst många thrillers tidigare.